torstai 2. huhtikuuta 2015

Rintapanssari

Tässä kevään edetessä ja ajokauden lähestyessä olen tehnyt hankintoja turvallisuuttani ajatellen. Tuossa pohdiskelin ajovarustustani ja huomasin että olen suojannut kaikki muut varteni herkät kohdat paitsi rintakehää. En tiedä kuinka asia ei ollut tullut mieleeni aiemmin. Onneksi nyt.

Luin jostain että neljä kymmenestä kuolemaan johtaneesta moottoripyöräonnettomuudesta johtuu rintakehän alueen suojaamattomuudesta.
No, tästä yht'äkkisestä ymmärryksestäni suuntasin rintapanssareita myyvien yritysten sivuille. Löysin edullisia,kalliita,kalliimpia,kevyitä,superkevyitä,kovia ja pehmeitä.
Octanelta löysin Fox Proframe Lc Rockstar-panssarin alennettuun hintaan 65e (139e).
Alkuvuoden loukkaantuminen jääkiekkokentällä on tuonut selkeästi nämä turvallisuusasiat mieleen ihan uudella tavalla. Huomasin tuossa jopa lehteä postilaatikosta hakiessani pelkääväni jäätä,kaatumista ja loukkaantumisen aiheuttamia kipuja ja kyvyttömyyttä ihan eri mittakaavassa kuin ennen.

Kaatumiseni seurauksena luuni pysyivät ehjänä, mutta laajat kudosvauriot tekivät olosta melkoisen tukalaa. Nouseminen vuoteesta ei ilman vaimon tukea onnistunut. Kipu lamaannutti useita kertoja päivässä, hetkittäin epäilin menettäväni järkeni kipukohtauksen yllättäessä.
Päivisin odotin että vaimo kotiutuu ja nostaa minut pystyasentoon. Kipulääkitys oli melkoinen, eikä kuitenkaan riittävä. Ja kyseessä oli viattoman näköinen pyllähdys.
Mitä se olisikaan moottoripyörällä, vauhdissa. Ja mahdollisesti toisen ajoneuvon töytäisemänä.
Olen aina ollut mielestäni varovainen liikenteessä, alkuvuoden kokemukseni kuitenkin on saanut minut tarkistamaan turvallisuusjatustani uudelleen. Toisaalta olen saattanut jopa alkaa pelkäämään liikaa. Toivon ajokauden alettua pääseväni turhista peloista. Mutta olen nöyrempi liikenteessä varmasti kuin aiemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti