Pyörä on vaihtunut. Transalp alkoi sylkeä ketjujen eturatasta liian tiheästi ulospäin.. Kaikkea siihen ammattimies yritti, mutta minä en kestänyt ajella peläten koska olen taas saman ongelman edessä. Eräänä kesäkuisena aamupäiväivänä, ennen iltavuoroa, päätin piipahtaa mopokaupassa. Töihin ajelin Hondan CBF 1000s vm 2006-pyörällä. Menopeli ei ollut ollenkaan sitä mitä olisin kuvitellut hankkivani. Mutta rakkaus syttyi ja saatava se oli.
Ajattelin myöskin että työmatkat taittuu mukavasti hieman isommalla koneella ja enemmän tuonne asfaltille tarkoitetulla pyörällä. Vuosi sitten työni sijoittui ympäri Tamperetta. Kotoa työpisteelle tuli pikitietä n. 40-50km ja päivän työajaot päälle. Olin valmis luopumaan metsäretkistä, kuvittelin olevani käytännöllinen.
No nyt vajaa vuosi myöhemmin muistelen TA:n kanssa tekemiäni päiväretkiä.
Mahdollisuus lähteä ajoon on hieman rajattu nyt. Koen vapauteni riistetyksi, joutuessani hieman pohtimaan mihin voin nykyisellä pyörällä ajaa. En tarkoita että katuisin valintaani. Kunhan käsittelen.
Työmatkani on muuttunut suuresti. Ajan 56km keskellä metsää. Työajoni on 10km yövuoron aikana, välimatkoihin tuntuu hullulta edes ajatella pyörää käynnisteltävän. Enää ei metsäpolkuja lähdetä tutkimaan. Samalla kun menetin siivun vapautta nousivat vakuutusmaksut 350e.
Mutta kaikesta huolimatta sydän säkenöiden, vattaperhoset hyristen katson päivittäin pyörääni ja tunnen onnen tunnetta. Kuinka hyvä ja vakaa ajettava tuo uusi ystäväni onkaan.
Eilen vaihdoin öljyt ja suodattimen. Pesin ja vahasin. Kuuntelin ja juttelin. Aurinko paistoi ja meitä hieman hymyilytti. Kuukauden päästä voisin kuvitella pääseväni täältä metsän suojasta tuonne jo sulaneelle väylälle. Olen tässä lehteä hakiessani seurannut jäiden sulamista. Vielä vaan vajaan puolen kilometrin matkasta on reilu puolet täyttä jäätä. Vaimo sanoi tänään että oli aivan varma että olen havuja levitellyt tienpätkälle jotta pääsen ajamaan. Minäkään nyt sentään niin hullu ole… Mutta suuren suolapussin ostoa olen miettinyt. Ja jos en olisi flunssassa niin voisi olla että rautalapion kulmalla kopauttelisin tuolla päivisin. Jään odottamaan ensimmäistä ajokierrosta kylillä.